A pálinkafőzésre vonatkozó jövedéki jogszabályok szeptember 27-én léptek életbe, ennek kapcsán a vám- és pénzügyőrség többek között arról tájékoztatott, hogy magánfőzésben a 18. életévét betöltött személy saját vagy vásárolt gyümölcsből évente, kizárólag személyes fogyasztásra 50 liter 86 fokos párlatot állíthat elő adómentesen. Ez a mennyiség 86 liter 50 fokos, vagy 100 liter 43 fokos párlatnak felel meg.
Egy háztartásban akkor is csak 50 liter párlat állítható elő adómentesen, ha abban több magánfőző él, azaz az adómentes mennyiséget a háztartásban élők nem vonhatják össze.
A párlatot értékesíteni akkor lehet, ha a magánfőző kistermelőnek minősül és megfizette a jövedéki adót, az értékesítés palackozva, legfeljebb 2 literes kiszerelésben és párlatzárjeggyel ellátva, a kistermelő saját gazdasága helyén folytatott vendéglátás vagy falusi szálláshely-szolgáltatás keretében történhet.
A bérfőzdékben előállított párlat után 50 literig nem kell megfizetni a jövedéki adót, az a fölötti mennyiségre a jövedéki adó 2010-ben 1380 forint 1 liter 50 fokos párlat esetében.
A pénzügyőrség az ellenőrzései során a jövedéki szabályokban meghatározottak teljesülését vizsgálja, így például a bejelentési kötelezettség teljesítését, a párlat értékesítésére, elidegenítésére vonatkozó szabályok betartását. Például a párlat továbbra sem ajándékozható. A vámhatóság az előzőeken túlmenően a jövőben is elvégzi az ellenőrzött információkat tartalmazó – például a bérfőzetőkre vagy a magánfőzőkre vonatkozó – közérdekű bejelentések kivizsgálását is.
A részletes szabályozás a vám- és pénzügyőrség honlapján (vam.gov.hu) olvasható, vagy személyesen a területileg illetékes regionális ellenőrzési központok adnak felvilágosítást, melyek címéről és egyéb információkról a helyi tarifával éjjel-nappal hívható információs központnál a 06-40-FINÁNC (06-40/346-262) telefonszámon lehet érdeklődni.








_1.jpg)






